Monday, October 10, 2011

Good vs Bad Habits


Well? korang bosan tak dengan tajuk kali nih? hehe... sebenarnya tajuk nih, da lama aku nak post cuma tunggu mase je.. 

em, so pe bekenaan habits ni? 

Bace betol-betol, HABITS, bukan Hobbits atau sewaktu dengannya ye.. hehe.. 

HABITS - TABIAT

Tabiat manusia sama ada baik atau buruk yang diamalkan sepanjang KEHIDUPANNYA..


Ape yang aku nak ketengahkan kali ni adalah mengenai tabiat yang baik yang patot di amalkan.

Contoh:

  • Sentiasa pastikan meja sentiasa bersih
  • Susun kerusi setelah duduk
  • sentiasa mengambil tahu keadaan sekeliling


Banyak lagi la kalo nak tulis sume.. memang tak muat page aku nih..

Ape yang paling penting dalam habits ni aku AMAT-AMAT berharap pemandu malaysia sentiasa mengambil tahu keadaan sekeliling, contoh sentiasa melihat cermin pandang belakang sekurang-kurangnya setiap 3minit. Sentiasa memberikan isyarat walaupun tiada pemandu lain ~ sebab ia adalah amalan/habit yang baik.

Aku dapat rasakan, sekiranya kita sentiasa mengamalkan habit-habits yang baik ini ia akan menjadi amalan kita sampai kita mati. Lihat saja orang-orang jepun yang muncul dengan amalan 5S. Aku memang memuji disiplin mereka yang diamalkan semanjak lagir lagi. kita? dimana? adakah tercorok? renung-renungkanlah..

0 comments:

Post a Comment